Dræn

15-08-2022

Kære alle

Alting har en ende også den danske sommer, så mere våde perioder står for døren, og dermed også risiko for drænproblemer.

Bestyrelsen er naturligvis meget opmærksom på dette, og for at kunne tage ordentlig hånd om eventuelle problemer, vil vi bede jer være opmærksom på disse, og hvis I opdager sådanne problemer rapporterer disse til os på mail bestyrelsen@gf-fjordparken.dk gerne med drænproblem i emnelinjen.

Meget simpelt:

• en kort beskrivelse
  • billeder
  • eksakt placering

Vi er naturligvis bekendt med problemerne ved stikvej 1, dette skal ikke afholde jer fra at rapportere problemer ved stikvej 1 ind, men det er ikke strengt nødvendigt.

Vores herlige beliggenhed ved fjorden, gør at velfungerende dræn er vigtigt, hvilket heldigvis gælder for langt de fleste. Er der problemer, skal vi naturligvis tage hånd om disse, således at vi alle kan nyde vores herlige område. Hvorfor jeres hjælp er uvurderlig så på forhånd tak.

Bestyrelsen (drænteamet)

10/4-2019

Herunder ses kort, der viser tidligere års indsatser på dræn området, og kommende fokusområder.

Se efter sorte markeringer.

Referat fra møde om dræn afholdt den 3/2 2018

Det nytter noget!

Revideret den 24/6-2018

Herunder ses henholdsvis før og efter billeder, der tydeligt viser at vores gennemgang og renovering af eksisterende dræn har hjulpet. Der er lagt nye dræn ned, der hvor de eksisterende ikke trækker mere, hvilket kan skyldes, at de er tilstoppede med okker.

Vandproblemer:

Omkring de problemer vi havde under det voldsomme regnvejr den 25/26/27 December 2014 kan det oplyses at vi fik store mængder retur til vort område da pumpe lagets pumper ikke kunne pumpe det hurtigt nok ud i Selsø.

Skrevet under tidligere bestyrelse dato ukendt

Resultatet ses tydeligt på billederne herover.

Bestyrelsen vil fremadrettet arbejde tæt sammen med såvel Pumpelaget som Frederiksund Forsyning for at finde en holdbar løsning på de problemer vi har. Vi håber på at finde en økonomisk fornuftig løsning ved dette samarbejde.

Det skal i denne forbindelse bemærkes at hvis nogen ved en fejl skulle have koblet regnvand på kloakken bør man tage dette op til overvejelse.

For at fremme forståelsen for dette vil vor kloak under normale forhold sagtens kunne håndtere vandmængderne hvis der er 2 personer i det halve af husene svare dette til at der skal flyttes

ca 30.000 liter i døgnet ved et normal forbrug. Dette er regnet ud fra, at en person bruger mellem

80 og 150 liter  pr døgn.

Under den voldsomme regn der faldt til jul vil der skulle flyttes yderligere ca  41.000 liter pr døgn hvis bare 25 husstande er koblet på kloakken. Dette er kun fra tagene. Alt det vand som bliver pumpet ned i kloakkerne fra div pumper mm er der ikke regnet på, da man ikke kender omfanget af dette ligesom de dæksler der var lettet div steder. Dette kan rensnings anlægget slet ikke klare. De pumpede frem til mandag for fuld kraft bare for at følge nogenlunde med. Det er derfor meget vigtigt at vi får styr på vort område.

Tidligere formand

Bent Olsen